استفاده از الگوهای اموزشی کاربردی در مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س)
 

 

کارگاه مونته سوری :

مونته سوری نوعی رویکرد و روش جامع آموزشی با قدمتی بیش از یک قرن است که مبنای کار با کودک را اصول حاکم بر رشد طبیعی و نیازهای فردی هر کودک قرار می دهد

در محیط مونته سوری کودکان با دسترسی به مواد و ابزار کاربردی خاص، نخست از راه حواس و سپس با تفکر ، ویژگی های جهان پیرامون خود را تجربه و کشف می کنند و همزمان با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب مهارت های علمی زندگی را تمرین کرده و از زندگی و یادگیری در خانۀ خود لذت میبرند.

 

کلاس آموزش حساب چرتكه اي و ذهنی :

آموزش محاسبات ذهنی ریاضی بااستفاده از چرتکه که برگرفته از کشورهای آسیای شرقی می باشد در این سیستم بر روی قدرت تمرکز، مشاهدات، قدرت ذهن و قدرت تخیل و تحلیل کودکان کار میشود.

ابتدا کودکان می آموزند چگونه از چرتکه استفاده کنند  دستهای انسان بیشترین ارتباط را با مغز دارد و هماهنگی دو نیم کره ی مغز بالاترین توان مغز را می رساند. پس از اینکه دانش آموزان تسلط و مهارت کافی را برای کار با چرتکه را فرا گرفتند  طی مراحل ظریف و هنرمندانه ای به آنها آموزش داده می شود که چگونه تصویر چرتکه را ذهن شان ثبت کرده و از آن به بعد چرتکه کنار گذاشته میشود و برای محاسبات از چرتکه مجازی که در ذهن ایجاد شده است استفاده می شود

 

گروه آموزشی عمران (سازه ماکارونی) :

سازه‌های ماکارونی به سازه‌هایی اطلاق می‌شود، که با هدف آموزشی تنها با رشته‌های ماکارونی و چسب ساخته می‌شوند. این سازه‌ها در مقیاس کوچکتر نسبت به سازه‌های واقعی طراحی و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می‌گیرند.از انجا که ساخت سازه‌هایی توسط فولاد و یا بتن فقط به هدف آموزش مقدور نیست، سعی شده تا با استفاده از مصالح ارزان قیمت و مدل کردن سازه‌های واقعی توسط این مصالح، آموزش دروس سازه‌ای به صورت عملی ممکن شود. طراحي و ساخت پل و ستون­هاي فشاري رايج­ترين رشته­هاي اين مسابقات می باشند

 

کارگاه رباتیک و هوا وفضا :

علم رباتیک در اصل در صنعت به‌کار می‌رود و ما تأثیر آن را در محصولاتی که هر روزه استفاده می‌کنیم، می‌بینیم

 روباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی ساخت و اصول کلی و کاربرد روباتهاو  علم و فن آوری ماشین های قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی است . مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است . هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است.

 

کلاس لگو :

در این سبک آموزشی دانش آموزان در گروه های سنی مختلف با یک مسئله مواجه می شوند که می بایست بوسیله یک وسیله با لگوی آموزشی ،آن مسئله را حل نمایند. این فرایند منجر به تقویت مهارت حل مسئله به روش خلاق دانش آموزان می گردد که از مهمترین مهارت های زندگی به شمار می رود.

 

تولید محتوای آموزش الکترونیک :

استفاده از برنامه هایی مانند ActiveInspire  و Drawview  و PowerPoint و Photoshop و ... برای تولید محتوای درسی مجموعه درس های ارائه شده در کلاس های درس و جزوات که در جهت ایجاد جذابیت و کارایی مطالب قابل ارائه بسیار کارا و سودمند است

 

استفاده از کلاس های آموزشی مجتمع فنی تهران :

با توجه به روند هوشمندبودن فعالیت های مجتمع و مشارکت دانش آموزان در این مهم استفاده از دوره های اموزشی مجتمع فنی تهران به عنوان یکی از برترین مؤسسات ایران در حوزه فناوری در دستور کار مجتمع قرار گرفته است . از این رو کارگاه های آموزش نرم افزارهای تخصصی و کابردی برای دانش آموزان و والدین در مجتمع هوشمند خدیجه کبری (س) برگزار می گردد

 

المپیاد ادبی :

یکی از قدیمی‌ترین المپیادهای علمی ایران در سطح دانش‌آموزی است که با هدف ترغیب دانش‌آموزان به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی تأسیس شده است.در این المپیاد تمام دانش‌آموزان رشته‌های نظری (انسانی ، علوم و معارف اسلامی ، ریاضی و تجربی) می‌توانند شرکت کنند

 

المپیاد ریاضی :

المپیاد ریاضی مسابقه ای پرطرفدار در بین دانش آموزان دبیرستانی است . این رقابت از سطوح اولیه ی انتخاب افراد برتر تا انتخاب تیم ملی و شرکت در المپیاد بین المللی ریاضی IMO ، سرشار از هیجان و حساسیت برای علاقه مندان آن است.اين المپياد در دو مرحله و به صورت هماهنگ كشوري برگزار مي شودو كليه دانش آموزان ممتاز در درس رياضي مجوز شركت در آزمون را خواهند داشت

 

المپیاد شیمی :

بعد از المپیاد ریاضی پرسابقه ترین المپیاد علمی جهان المپیاد شیمی است اولین دوره­ی المپیاد شیمی در ایران در سال ۱۳۷۰ طی یک مرحله توسط باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار گردید.پس از آن همه ساله یک دوره از این آزمون­ها در سراسر ایران برگزار می­شود که به دلیل افزایش افراد شرکت کننده المپیاد به صورت دو مرحله­ای برگزار می­شود

 

المپیاد زیست شناسی :


یکی از هدف‌های المپیاد زیست‌شناسی ایران به چالش کشیدن و تقویت دانش و توانایی‌های دانش‌آموزان با استعداد و تشویق آنان به ورود به یکی از رشته‌های زیست‌شناسی دانشگاهی به منظور تقویت و پیشبرد علم زیست‌شناسی در کشور است. همچنین پیشرفت آموزش زیست‌شناسی در کشور و ارتباط‌های متقابل علمی با جامعه علمی جهانی را می توان از دیگر اهداف برگزاری المپیاد زیست شناسی کشور به شمار اورد

 

روش و الگو IB :


IB و برنامه های بین المللی شدن 10 ویژگی را برای دانش آموزان یک مدرسه بین المللی بر می شمارند و معتقدند که باید این ده ویژگی در بچه ها نهادینه شود تا بتوانیم به هدف هایی که مدنظر است برسیم. 10 ویژگی های IB :

بازاندیش - پایبند به اصول - جستجوگر - متعادل - متفکر - فکور و با تامل - توانایی برقرار ارتباط با دیگران - داننده و با بصیرت - خطر پذیر - احساس مسئولیت نسبت به دیگران و همدلی

 

ماشین های شیمیایی :

 

ماشین های شیمیایی ((chemecar ماشین هایی هستند که نیروی محرکه آنها توسط انجام واکنش های شیمیایی تامین می شود، در مسابقات کمیکار شرکت‌کنندگان باید خودروهایی بسازند که از یک اندازه بزرگ‌تر نبوده و بتواند راهی را که از کم وبیش آن اندکی پیش از مسابقه آگاه می‌شوند با حمل میزانی از آب که اندکی پیش از مسابقه اعلام می‌شود بپیماید. نیروی پیش‌راننده این خودروها باید یک ماده شیمایی باشد که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا مایعی دیده‌شدنی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آن‌ها به کار نرفته باشد.

 

ماشین های تله موشی :

 

یک ماشین کوچک است که انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را از فنر تله موش به دست می‌آورد. ماشین تله موشی از قدرت پیچش فنر برای حرکت خود استفاده می‌کند و از قانون و مفهومی که از آن استفاده می‌کند می‌توان از قانون هوک نام برد